Visueel kleurgebruik

Meestal worden de kleuren verwerkt in fotografie. Beelden zijn ongelooflijk belangrijk. Ze moeten de juiste doelgroep aantrekken en de persoonlijkheid van het merk uitstralen. Het gebruik van de juiste kleurencombinaties is hierbij van groot belang.

Touchpoints

Bebat communiceert met verschillende touchpoints, bijvoorbeeld presentaties naar externen, campagnes voor scholen,... Deze touchpoints hebben hun eigen doelpubliek, zowel extern als intern gericht.

Sommige visuals moeten eenvoudig, zakelijk en helder zijn, terwijl andere visueel dynamischer, emotioneel en enthousiasmerend moeten zijn. Het kleurgebruik en het aantal kleuren dat gebruikt worden zijn afhankelijk van de zakelijkheid en de doelgroep waarvoor het touchpoint bedoeld is.

Bij gebruik van veel verschillende kleuren zal de beeldspraak resoneren in een meer jonge, heldere, energieke en dynamische atmosfeer. Dit effect zal nog sterker zijn bij gebruik van energetische tonen.

Als je op zoek bent naar eenvoud, vrede, ruimte, ... gebruik dan een beperkt aantal verschillende kleuren.

Gebruik de nuances in harmonie met de afbeeldingen en gebruik alleen kleur om bepaalde elementen te accentueren.

Fotografie

Brand kleuren

Om de merkherkenning te optimaliseren, zijn de merkkleuren best aanwezig in foto’s of andere visuals. Deze brand kleuren moeten sterk zichtbaar zijn waarbij de context kleuren een subtielere aanvulling vormen om de juiste context te creëren. De brand kleuren kunnen ook worden toegevoegd in een grafisch element of in lifestyle-tools, zoals producten of de omgeving.

Context kleuren

Naast de brand kleuren zijn er context kleuren toegevoegd om de merkidentiteit te ondersteunen. De kleuren van het context kleurenpalet worden gebruikt om de visuele en marketinggerichte inhoud te ondersteunen. De context kleuren zijn flexibeler en kunnen gemakkelijk evolueren met de tijd. Als je een nieuwe doelgroep wilt bereiken, kan je eenvoudig kleuren toevoegen aan het contextkleurenpalet of deze wijzigen.

Deze kleuren worden op een meer subtiele manier geïntegreerd in het beeld en zullen zo onbewust het gewenste gevoel of sfeer creëren. Deze kleuren helpen bij het creëren van de juiste sfeer, stemming en gevoel en worden vertaald in styling tools, objecten, omgevingen, accessoires, ...

Een stylist moet de contextkleuren in gedachten houden bij het selecteren van outfits voor modellen, zowel bij complete outfits of voor subtiele accessoires. Ook de kleur van de rekwisieten op een set, meubels, materiaal of kleur van een stand, moet goed worden overwogen. De kleuren van alle omgevingselementen dragen bij aan de complete look.

Color keys

Color keys moeten de juiste sfeer creëren voor een specifieke doelgroep. Deze kleurencombinaties kunnen handig zijn bij het maken van een fotoshoot en kunnen worden gebruikt in briefings. Afhankelijk van de gewenste levensstijl, stemming, doelgroep, sfeer enz., worden de juiste contextkleuren gecombineerd in een Color key.

Interessante color keys voor Bebat:

  • Tone of voice
  • Doelgroepen
  • Kleurcombinaties en associaties
  • Thema’s.


Deze sferen worden weergegeven in moodboards om op een efficiënte manier te communiceren en het onderwerp bespreekbaar te maken. Een moodboard is een visuele illustratie of tool om een algemeen idee van sfeer of mood weer te geven. De moodboards die in deze ‘Color Brand Guide’ gebruikt worden zijn voor communicatieve doeleinden en ter illustratie opgesteld.

Realistische benadering

Indien gewerkt wordt met een bepaalde thematiek is het zeker niet de bedoeling dat de kleuren uit het beeld worden aangepast naar kleuren uit het Bebat palet: vb. oranje broek hier duidt op een werkman en mag niet veranderd worden in het oranje-rood van service. De werkelijkheid mag niet gemanipuleerd worden als dit voor verwarring kan zorgen. Er moet steeds een realistisch gevoel blijven bestaan bij de beelden.

Oranje

In fotografie zijn de kleuren verwerkt in objecten of delen van de setting zelf. Het oranje van service kan beschouwd worden als de verwarming die aanwezig moet zijn. Deze kleur is de weerspiegeling van de gloed, het zonlicht, de warmte, sfeer,... De kleur zal hier eerder verwerkt zitten in natuurlijke elementen dan bijvoorbeeld in kledingstukken. Dit omdat de kleur zo sterk is op zich en er een verzachting van de kleur gewenst is bij de identiteit van Bebat.