Brandkleuren

Brandkleuren

De brandkleuren weerspiegelen en ondersteunen de essentie van de brand Bebat. Deze kleuren vormen de herkenbaarheid van de brand identiteit en hebben steeds dezelfde look en feel. Op elke communicatie zijn deze kleuren prominent aanwezig.

De brand identiteit van Bebat bestaat uit twee kleuren, groen en zand. De groene kleur is de hoofdkleur en wordt aangevuld door de bijkleur zand.

  • De hoofdkleur weerspiegelt rechtstreeks het grootste deel van de merkherkenning. Door deze kleur te zien leggen waarnemers meteen de link met het merk Bebat.
  • De bijkleur is een aanvulling van de hoofdkleur. Deze kleur moet in kleinere hoeveelheden gebruikt worden om informatie te differentiëren.

Wit vormt de verbinding tussen de twee brand kleuren.

De balans tussen tussen de kleuren is ook heel belangrijk voor een juiste merkuitstraling. Over het algemeen houden we dezelfde balans aan als in het logo: 60% wit, 30% groen, 10% bruin. De kleurbalans tussen groen en wit kan wisselen tussen positieve en negatieve lay-outtoepassingen. Het gebruik van bruin blijft altijd op ongeveer 10%.

  • Zand

    • RGB rgb(162,147,135)
    • HSL hsl(26.67,0.13,0.58)
    • HEX #a29387
    • CMYK 34-35-40-16
    • Pantone Warm Grey 7 C
  • Groen

    • RGB rgb(175,202,11)
    • HSL hsl(68.48,0.9,0.42)
    • HEX #afca0b
    • CMYK 40-0-100-0
    • Pantone 390 C
  • Wit

    • RGB rgb(255,255,255)
    • HSL hsl(0,0,1)
    • HEX #ffffff

Nuances en tinten

Nuances (afgeleiden van de hoofdkleuren) of tinten zijn nodig om het kleurgebruik meer dynamisch te maken. Er zijn meer mogelijkheden doordat er meer kleuren zijn om te gebruiken en zo kunnen er meer contrasten ontstaan. Aansluitend is er de noodzaak om te kunnen variëren met de sterkte van een kleur. Als achtergrond is vaak een lichtere tint gewenst en voor de leesbaarheid moet een kleur donker genoeg zijn.

De kleuren zijn op naam gecategoriseerd: diepe tonen, hoofdkleuren, middentonen en lichte tonen. De verschillende groepen hebben bepaalde kenmerken, die van invloed zijn op de manier waarop deze kleuren kunnen worden gebruikt. Denk aan achtergronden, tekst, citaten, grafieken, pictogrammen, ... Afhankelijk van de toepassing (achtergrond, tekst, iconen, quotes,…) ondersteunen zij het beeld.

De hoofdkleuren moeten steeds aanwezig zijn om herkenning van het merk te verhogen.

  • Diepe tonen intensifiëren (bv. als tekst op een witte achtergrond)
  • Mid tones hebben een natuurlijke uitstraling ( bv. als achtergrond)
  • Lichte tonen hebben een zachte uitstraling (tekst ondersteunend als achtergrond)

  • Groen - Tint 1

    • RGB rgb(191,213,60)
    • HSL hsl(68.63,0.65,0.54)
    • HEX #bfd53c
    • CMYK 32-0-80-0
  • Groen - Tint 2

    • RGB rgb(207,223,109)
    • HSL hsl(68.42,0.64,0.65)
    • HEX #cfdf6d
    • CMYK 24-0-60-0
  • Groen - Tint 3

    • RGB rgb(223,234,157)
    • HSL hsl(68.57,0.65,0.77)
    • HEX #dfea9d
    • CMYK 16-0-40-0
  • Groen - Tint 4

    • RGB rgb(239,244,206)
    • HSL hsl(67.89,0.63,0.88)
    • HEX #eff4ce
    • CMYK 8-0-20-0
  • Zand - Tint 1

    • RGB rgb(61,49,39)
    • HSL hsl(27.27,0.22,0.2)
    • HEX #3d3127
    • CMYK 53-57-63-70
  • Zand - Tint 2

    • RGB rgb(99,84,72)
    • HSL hsl(26.67,0.16,0.34)
    • HEX #635448
    • CMYK 45-48-55-49
  • Zand - Tint 3

    • RGB rgb(246,244,243)
    • HSL hsl(20,0.14,0.96)
    • HEX #f6f4f3
    • CMYK 3-4-4-2