Functioneel gebruik
Functioneel kleurgebruik verwijst naar de grafische toepassing van de kleuren. Hierbij moeten de leesbaarheid en het gewenste kleurcontrast altijd bewaakt blijven.
Tekstkleur
Bij de kleur van de tekst is het belangrijk om goed de balans te houden tussen de gebruikte kleuren.
De voorkeur gaat altijd uit naar:
- Groene tekst op een witte achtergrond of witte tekst op een groene achtergrond.
- De bruine tekst is eerder voor gebruik in bodycopy
- Witte tekst op afbeeldingen is mogelijk, zolang de leesbaarheid niet in het gedrang komt. Als een tekst niet meer leesbaar is, kan één van de donkere tinten van het bruin gebruikt worden.
Kleur iconen
Ook voor de kleur van iconen gelden gelijkaardige regels. Voorkeur gaat uit naar:
- Groene iconen op een witte achtergrond of witte iconen op een groene achtergrond.
- Bruine iconen zijn niet toegestaan.
- Witte iconen op afbeeldingen kunnen, zolang de iconen leesbaar blijven. Omdat het niet toegestaan is om bruine iconen te gebruiken, moet er altijd voor gezorgd worden dat de achtergrond voldoende contrasteert.
Samenwerking
Indien er samengewerkt wordt met een organisatie voor een bepaald event bijvoorbeeld, is het zeker niet de bedoeling dat de kleuren uit het beeld worden aangepast naar kleuren uit het Bebat palet. De brand ID van beide partijen mag niet gemanipuleerd worden om consistentie en merkherkenning te behouden. Er moet steeds een realistisch gevoel blijven bestaan bij de beelden.
Thema's
Wanneer Bebat communiceert vanuit eigen naam moet de identiteit sterk opvallen. De klant of waarnemer moet meteen de link met het merk kunnen leggen. Bijvoorbeeld de kerstkaarten moeten steeds in de kleuren van Bebat gemaakt worden. Welke contextkleuren gebruikt worden is afhankelijk van het onderwerp, thema, seizoen,...
Verhouding kleuren
De balans tussen tussen de kleuren is ook heel belangrijk voor een juiste merkuitstraling. Over het algemeen houden we dezelfde balans aan als in het logo: 60% wit, 30% groen, 10% bruin. De kleurbalans tussen groen en wit kan wisselen tussen positieve en negatieve lay-outtoepassingen. Het gebruik van bruin blijft altijd op ongeveer 10%.
Activering
De kleuren kunnen ook functioneel ingezet worden om bepaalde elementen te highlighten. Zaken die in het oog moeten springen of de waarnemer moeten triggeren moeten een geschikte kleur krijgen.
Oranje
De kleur oranje (kleur van service) springt onmiddellijk in het oog en heeft een duidelijke visuele identiteit. Deze kleur mag enkel functioneel of in fotografie gebruikt worden. Hiernaast worden enkele specifieke toepassingen getoond. Kleurgebruik in fotografie wordt verder in het dossier besproken. Bij het functioneel kleurgebruik wordt oranje-rood geassocieerd met gevaar.